Skip to content
Een auto importeren uit Duitsland, dit komt er bij kijken.

Een auto importeren uit Duitsland, dit komt er bij kijken.

Geschreven door Julian van Dijk

Een auto importeren uit Duitsland wordt steeds populairder onder Nederlandse automobilisten. Dat is niet zo vreemd want onze oosterburen bieden vaak scherpere prijzen, een breder aanbod en beter uitgeruste modellen dan op de Nederlandse markt. Maar hoe werkt dat precies, zo’n auto importeren? En waar moet je op letten?

Waarom een auto uit Duitsland?

De Duitse automarkt is vele malen groter dan de Nederlandse markt, met name als het gaat om jong gebruikte auto’s. Merken als Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen zijn er ruimschoots vertegenwoordigd, vaak met opties die je in Nederland alleen op duurdere uitvoeringen ziet. Bovendien zijn de onderhoudsboekjes vaak netjes bijgehouden en hebben veel voertuigen relatief weinig kilometers op de teller. Toch zit het voordeel niet alleen in het aanbod, maar ook in de prijs. Auto’s in Duitsland zijn vaak enkele duizenden euro’s goedkoper dan vergelijkbare modellen in Nederland. Dat verschil is deels te verklaren door het Nederlandse belastingsysteem: de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, kortweg BPM, drijft de prijs hier op.

Wat is BPM?

Als je een auto importeert, moet je in Nederland alsnog BPM betalen. Die belasting wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de auto, de nieuwwaarde en de afschrijving. Hoe ouder en zuiniger de auto, hoe lager het bedrag. Een veelgebruikte methode om een inschatting te maken van de verschuldigde belasting is de BPM calculator import. Deze online tool rekent uit hoeveel BPM je moet betalen op basis van de gegevens van de auto. Sommige calculators geven ook een vergelijking van verschillende rekenmethodes: bijvoorbeeld de forfaitaire afschrijvingstabel van de Belastingdienst versus de afschrijving op basis van een koerslijst of een taxatierapport. Daarmee kun je eenvoudig zien welke methode voor jouw situatie het meest voordelig is.

Hoe werkt een auto importeren in de praktijk?

Een auto importeren uit Duitsland begint meestal met het zoeken naar een geschikte auto via Duitse websites zoals Mobile.de of Autoscout24. Daarbij is het belangrijk om de volledige voertuiggegevens te checken. Controleer het chassisnummer, onderhoudsboekje en het aantal eigenaren. Ook de BTW-status is belangrijk. Bij zakelijke import is het belangrijk of de auto met of zonder BTW wordt aangeboden. Heb je een auto gevonden? Dan volgt de onderhandeling, eventueel een technische keuring, en het transport naar Nederland. Dat kan met een trailer, maar ook op eigen kracht als de auto nog APK heeft en verzekerd is. Eenmaal in Nederland meld je de auto aan bij de RDW voor een keuring en tenaamstelling. Tijdens deze afspraak worden onder andere het chassisnummer en de technische staat gecontroleerd. Daarna ontvang je een formulier waarmee je de BPM-aangifte kunt indienen bij de Belastingdienst.

Kosten en valkuilen

Een auto importeren is financieel aantrekkelijk, maar niet zonder risico. De totale kosten bestaan uit meer dan alleen de aankoopprijs en BPM. Hierbij kun je denken aan transportkosten, RDW-keuring, de kentekenplaten, eventueel een Nederlands instructieboekje of navigatiesoftware en administratiekosten als je een tussenpersoon inschakelt. Ook zijn er valkuilen. Een te optimistische BPM-inschatting kan leiden tot financiële tegenvallers. Daarnaast loont het om te controleren of de kilometerstand logisch is (via databases als CARFAX of NAP) en of de auto niet in het verleden schade heeft gehad.

Auto importeren: Zelf doen of uitbesteden?

Niet iedereen heeft zin of tijd om zich te verdiepen in alle regels, formulieren en procedures. In dat geval kun je ervoor kiezen het hele proces uit te besteden aan een importbedrijf. Zij regelen de aankoop, het transport, de BPM-aangifte en de RDW-keuring. Je betaalt daarvoor uiteraard een vergoeding, maar voorkomt stress en mogelijke fouten. Toch is het voor wie enigszins handig en geduldig is prima mogelijk om zelf een auto te importeren. Zeker met hulp van een goede BPM calculator import kun je vooraf een reëel beeld krijgen van de totale kosten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Een voorbeeld uit de praktijk

Stel: je koopt in Duitsland een drie jaar oude BMW 3-serie die in Nederland €35.000 kost, maar daar voor €28.000 te koop staat. Na transportkosten, BPM (bijvoorbeeld €1.900 via een gunstige afschrijving), RDW-kosten en kentekenplaten, kom je totaal misschien op €30.500 uit. Je bespaart dus grofweg €4.500. En dat is alleen het financiële voordeel, daar bovenop krijg je vaak een rijker uitgeruste uitvoering met opties zoals lederen bekleding, adaptive cruise control en een panoramadak.

Is het de moeite waard om een auto te importeren uit Duitsland?

Een auto importeren uit Duitsland kan honderden tot duizenden euro’s voordeel opleveren, zeker bij jong gebruikte auto’s met een hogere cataloguswaarde. Maar goedkoop is alleen goedkoop als je weet wat je doet. Door het proces goed voor te bereiden, je BPM nauwkeurig te berekenen en de juiste documenten te verzamelen, voorkom je financiële tegenvallers en bureaucratische frustraties. Ben je op zoek naar een beter uitgeruste auto tegen een lagere prijs? Dan is een auto importeren zeker het overwegen waard, mits je het slim aanpakt.